Shakira!

image7

Så var en låång dag nästan slut, eller ja, kvällen har ju nyss börjat men en lång dag har det varit. För mig åtminstone! Ska sätta mig och försöka få skrivet en del, lägga in en del bilder jag inte hunnit med att lägga in än och sådär!
Inte nog med att natten vart kass och jag har vaknat ungefär åttehundra gånger, jag vaknade dessutom med känning av en rejäl förkylning. Ni vet sådär att man är helt tung i huvudet och näsan känns som om den ska sprängas vilken ögonblick som helst. Så mådde jag. Och inte nog med det så kom infektionen och hälsade på så att gå till skolan som vanligt gick inte utan jag satt i soffan hela morgonen och såg solen gå upp över hustaken. Vid tiotiden blev jag för stressad och fick gå upp och försöka få mig i någorlunda skick för att gå till skolan, vilket faktiskt lyckades. Och efter en timmes mattelektion fick jag Äntligen ta mig till stallet nere i Älvängen!

Nettan hämtade vid bussen och vi åkte ut tillsammans med vovvarna. Nyköpta, ljusa jeans i kombination med glad tax och smutsiga tassar. Får försöka borsta av dem med kaninborsten sedan!
(bild från tidigare tillfälle)
image65

Vi åkte ut till pållan och jag övade inför nästa torsdag då jag blir ensam därute genom att få mocka helt själv med kontrollant och fixa mat till lillhästen och sådär (nu kom jag på att jag glömde hänga hennes hink på stalldörren, skall inte upprepas igen!). Medans jag mockade duktigt smörjde Nettan grejerna och vi pratade allmänt men mest om hästen och jag fick tips, instruktioner och sådär vilket kommer att underlätta en hel del framöver!
Det mesta gick i varje fall bra, vi tog en skritttur ut med Nettan  vid sidan och sedan lite trav och galopp i paddocken.
Nästa vecka får det nog bli lite bomövningar och liknande, får sätta mig och kika runt efter roliga övningar på nätet! Efter ridning och utsläpp av hästen i hagen var det till att bege sig till Älvängen för att ta bussen hem. Hann in på Ica och köpte fralla, drickyoghurt och delicatoboll.
Log för mig själv när jag kom på att klockan var fem och det då började mörkna på allvar medans det under hela vintern varit mörkt vid tre. Då vart Rebecka glad!
När det var typ tio minuter kvar till torget stensomnade jag och vaknade lagom att få kasta på sig grejerna och gå mot stället jag och pappa bestämt att han skulle hämta upp mig på.

Hann in på Fidos en snabb sväng och hittade jättesöta kattselar som mina småttingar ska få att ha nu i vår när vi ska vara ute!
Sami ska få en röd med vita katttassar och Timo ska få en svart med vita katttassar! Bara det att de kostar 105 kronor styck men då får man iochförsig med två kattleksaker tillvarje sele, men hur mycket nytta har jag av dem då? Nåja, det blir väl till att spara eller bara unna dem kanske. Än så länge så klarar dom ju sig med sina gamla men de är ju såå tråkiga! Nu är ju båda pojkarna kastrerade också (Sami kom hem nycuttad igår!) så nu ska de sättas ihop ivår, förhoppningsvis.
Ska sätta ihop dem här uppe på mattan idag tror jag, där ingen av dem varit tidigare. Sami verkade piggare och mindre drogad idag så vi hoppas att det funkar!
image66
timo som liten bebis
Tur som tusan att man blir rik inför februari, för det är mycket som behövs alltså! Förhoppningsvis så kan kaninerna flytta ut, utomhus (helst tillsammans också..) i början av Mars beroende på hur vädret artar sig och om det blir varmare. I annat fall behöver jag ett hönät till Sami , så att han slipper äta smutsigt hö från golvet.
Ska försöka ta vägen via kanalen hem imorgon och plocka lite kvistar och sådär och lägga in i burarna. 
Och när våren kommer ska jag försöka att träna pojkarna litegrann så smått. Lite hoppning och konster och sånt som övriga kaniner har kunnat tidigare. Båda två är tydligen duktiga hoppare så vi får väl se hur det går med det! 

Hoppas hoppas hoppas att de funkar ihop sen. Gud, det blir alldeles för stort problem annars..
åandra sidan, Timo kommer att bli fet som tusan om de inte får separata matskålar .. Får väl försöka fixa något sånt också, bra men små matskålar. Och vänja de små livem vid vattenflaskor.
Ja, det blir en låång vår!

Sitter inne på hästsidorna för fullt, Bukefalos, Börjes och Hööks och kikar på grejer och tips. Kul att bli lite motiverad i ridningen igen och inte bara ranta runt i skogen. Inte enbart det iallafall. Ska nog fjäska med mamma när hon kommer hem och beställa ridskor. Hittade skorna nedanför på Börjes hemsida för enbart 175 kronor. Billigt värre! Ska någon ha något är det bara att säga till, frakten blir ju billigare!
image67
Iochmed att mamma lovat mig pengar för ridgrejer så har jag ändå alltid betalat själv. Alla två par ridbyxor jag köpa (229 kronor styck) har jag betalat, min ridjacka betalades med pengar jag önskat mig både i julklapp och på födelsedagen, de förra skorna osv. Listan kan göras lååång. Men ett par skor för 175 spänn kan jag nog tigga till mig! Mina röda vardagsstövletter kostade mer. 24 kronor mer, men vadå?

Man kanske borde kolla klädsidorna också då när man ändå håller på? Man slipper trängas i affärerna men kan ju dock inte byta så lätt men det gör mig ingenting.
nu blir det roligare grejer, inte bara en massa tjat från mig.
jag skulle kunna klaga i timmar på förkylningen som är på väg att bryta ut men jag skiter i det och får väl skriva om den en annan dag i stället, när den mer finns på riktigt!

dagens tre i-landsproblem:
*
Det finns för många glassar i glassboxen, så du vet inte vilken du ska välja...
* Det har satts upp sprajlans nya tvättmaskiner i tvättstugan, så nu måste du ägna flera minuter åt att lära dig hur de fungerar
(det Är jobbigt att lära sig hur en ny fungerar. när vi bytte diskmaskin tog det mig tre månader att hitta "start"knappen!)
När det inte blir den färg du önskat dig när du färgar håret. (titta bara på mitt!)

dagens fråga:
Varför steriliserar de sprutnålarna inför den dödliga injektionen?
jag måste ha två idag
Om du kväver en smurf, vad får hans ansikte för färg?

dagens roligaste:
det har varit mycket dåligt med roligheterna idag iochmed att jag mår litegrann som en husmus (jag mår inte råtta, bara husmus) men jag ska leta upp något skojigt på nätet som folk kan få skratta åt en stund! Dagens tips var ganska kul och frågorna också, men ska lägga in några roliga historier eftersom inge roliga situationer uppstått. Utom möjligtvis Nettans svärande över att hon inte kom ihåg hur remmarna på tränset skulle sitta. Sånt är verkligen Alltid kul att lyssna på. Dock inte att sitta där själv.

Haha, nu hittade jag något ganska bra. Tre gånger har det ringt telefonförsäljare ikväll så jag hittade en superbra lista med de bästa sätten att bli av med en telefon försäljare:

1.
Försäljaren: (Presenterar sej)
Du: -Vänta lite, jag ska bara byta telefon...
*Klick*
Om de ringer upp igen, bara upprepa...


2. Om dom börjar med att säga "Hur mår du idag?" svara, "Varför vill du veta det?" Eller så kan du säga "Vad glad jag är att du frågade, därför att ingen verkar bry sig nuförtiden och jag har så många problem, min ischias blir bara värre, mina ögonfransar trillar av, min hund dog precis...." När de försöker sälja igen så fortsätt bara att prata om dina problem.


3. Säg att du jobbar för samma företag. Exempel:
Telefonförsäljare: Hej, det är Nisse från Bonniers.
Du: Bonniers!! Oj, dom jobbar jag också för! Var ringer du ifrån?
Telefonförsäljare: Öhhh.. Uppsala.
Du: Häftigt, så det sitter ett gäng där. Hur är affärerna/vädret? Synd att företaget har en policy som hindrar att vi säljer till anställda. Äsch, Vi hörs!


4. Säg till telefonförsäljaren: "Tyvärr, jag kan inte prata just nu, men kan inte jag få ditt hemnummer så kan jag ringa när jag har bättre tid." När dom lite besvärat svarar att de inte kan ge ut sitt hemnummer säg, "Jag förstår, du vill inte att främlingar ringer hem till dig! Nu vet du hur jag känner det."


5. Säg till försäljaren när han ringer; -Min tid är dybar, jag tar 500 kr i timmen, du kommer att behöva mitt bankkontonummer (räkna upp siffrorna, helst flera gånger och be dem läsa upp det). Okej, fick du med det? Jag tar tid från och med nu! Nå, vad vad det nu du ville...?


dagens tips:
du har precis läst hur du blir av med telefonförsäljare. mitt andra tips för dagen:
Bojkotta alla djurkyrkogårdar som diskriminerar svarta guldfiskar och irländska pingviner.

Trevlig kväll och heja Sverige. NU ska jag ta mig något att äta, lite grönsaksstavar blir det nog idag. TAC för kommentarer och sådär, fortsätt gärna att kommentera!
Kramar
om du funderar alltför länge på nästa steg
kommer du att tillbringa livet på ett ben

STROH OUT

Kommentarer
Postat av: Malin bjurström

hahaha, jag ska lätt säga nått utav de när någon sån ringer! kulkul :)

2008-01-24 @ 20:39:11
Postat av: Nettan

Då lärde vi oss nåt idag, så alltså...! Inga snygga kläder när du ska träffa glada taxar!
Du glömde hänga upp hinken, ja... ;) men eftersom jag kvällsfodrade var det ingen större katastrof....
Ha det supergott!

2008-01-24 @ 20:54:02
Postat av: mamma

jodå, ett par ridskor ska jag väl kunna offra mig på.

2008-01-25 @ 12:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0